Pijcie wino, idźcie śnić / Oto Polska, działaj teraz

Wracam po dłuższej przerwie spowodowanej różnymi czynnikami. Z jednej strony brak czasu na pisanie, z drugiej potrzeba chwili oddechu po każdym spektaklu, która to chwila powodowała umknięcie dotychczasowych wrażeń na rzecz nowych, z trzeciej z kolei – pewnie trochę brak motywacji. Jednak pojawiające się w ostatnim czasie komentarze na blogu pokazały mi, że te elaboraty jednak ktoś czyta, dlaczego zatem by się nie dzielić kolejnymi wrażeniami? Był moment, w którym zastanowiłam się, kim tak właściwie jestem, żeby recenzować spektakle teatralne. Nie jestem zawodowym krytykiem, chociaż miałam

Czytaj więcej»

Ślub czy farsa, czyli co doskonałego w Teatrze Kwadrat

Nowe wydanie starego spektaklu? Taką propozycję złożył swoim widzom warszawski Teatr Kwadrat. „Ślub doskonały”, bo o nim mowa, jest grany na deskach teatru od grudnia 2012 roku. Z początkiem 2019 nadszedł czas na nową premierę z odmłodzoną obsadą. Siadając do komputera zastanawiałam się w jakim stopniu wadą czy zaletą jest to, że spotkanie z drugą grupą grających aktorów było moim pierwszym zetknięciem ze sztuką brytyjskiego autora Robina Hawdona. Nie jestem w stanie porównać inscenizacji, a zarazem nie czuję presji wcześniejszej opinii. Z czystym spojrzeniem wybrałam

Czytaj więcej»

Fortepian musi wytrzeźwieć

Długo dojrzewałam do tego wpisu, właściwie od początku istnienia bloga. Czasem tak jest, że o ukochanych rzeczach jest najtrudniej opowiadać. Być może dlatego jest to pierwszy wpis związany z Teatrem Narodowym? Pamiętam jak trochę ponad cztery lata temu przeprowadziłam się do Warszawy. W podobnym czasie Marcin Przybylski zaprosił moją przyjaciółkę na swój najnowszy spektakl „Fortepian pijany”. Poszłyśmy. Nie przeszło mi wówczas przez myśl, że tamten wieczór tak wpłynie na moje życie. Z pierwszego spotkania z podziemnym światem miasteczka Whittier wyszłam nieco oszołomiona. W zasadzie niewiele

Czytaj więcej»

Trema może być zabawna

Trema. Coś, co chyba zna każdy. Pierwszy dzień w szkole, randka, matura, pająk nad łóżkiem. Tremować może wszystko. Dla aktorów największą tremą jest premiera. I wokół niej toczy się najnowszy spektakl w Teatrze Komedia „Trema” w reż. Johna Weisgerbera. Autor David French (tłumaczenia podjął się Bartosz Wierzbięta) z przymrużeniem oka przedstawił całą paletę zachowań i relacji panujących w aktorskiej branży. Jest wielka aktorka, której gwiazda nieco przyblakła, młody debiutant, aktor mający niemałe problemy z zapamiętaniem tekstów, złośliwiec, reżyser z córką rozkładającą nogi przed wszystkimi, biurokratyczna

Czytaj więcej»

Kolacja Kanibali – na zdrowie czy na wrzody?

Kim jest kanibal? Słownik PWN, do którego pozwoliłam sobie zajrzeć, podaje trzy definicje: – człowiek, który jada ludzkie mięso, – zwierzę, które jada przedstawicieli własnego gatunku, – człowiek okrutny, krwiożerczy. Które z tych wyjaśnień zatem najlepiej odnosi się do spektaklu Teatru Polonia w reż. Borysa Lankosza „Kolacja kanibali”? Raczej ciężko, żeby aktorzy pożerali się w znaczeniu dosłownym (chociaż zawsze można pożreć kogoś spojrzeniem). Bohaterowie, jak się wydaje – grupa przyjaciół, spotykają się na urodzinowej kolacji Sophie (Aleksandra Domańska). Są prezenty, trudno dostępne w wojennych czasach

Czytaj więcej»

Publiczność rządzi!

W Polsce coraz powszechniejsza jest sztuka improwizacji scenicznej. Grupy impro, bo tak się o nich mówi, przyciągają coraz większe rzesze fanów. Także AB OVO – Teatr Improv. Zaopatrując się w bilet na występ formacji, posiadałam nieliczne informacje na temat wydarzenia. Miejsce: klub SPATiF, tytuł: „Publiczność rządzi!” (brzmi nieźle, prawda?), gatunek: komedia. Do praktycznie ostatniej chwili nie wiedziałam, kto będzie występował, ani że będzie to improwizacja. Rzut na gorącą wodę? Być może. Ale za to jakże przyjemny! Już dzielnie pokonując kolejne schody wiodące na pierwsze piętro

Czytaj więcej»

Życie na brudno i na czysto

Zastanawialiście się kiedyś, co by było gdyby..? Gdyby tak móc jeszcze raz przeżyć swoje życie, coś w nim zmienić, jak wyglądałaby wówczas teraźniejszość? Max Frisch, szwajcarski autor sztuki „Gra w życie”, postawił przed sobą te pytania, a próbę odnalezienia odpowiedzi podjęli aktorzy Teatru Ateneum pod przewodnictwem rosyjskiego reżysera Aleksandra Kaniewskiego. Hannes Kürmann (w tej roli Grzegorz Damięcki) dostaje możliwość ponownego przeżycia dowolnie wybranych momentów. Mając wpływ jedynie na swoje wybory, zachowuje całkowitą wiedzę dotyczącą swojego dalszego życia. Cofa się o siedem lat do wieczoru otrzymania

Czytaj więcej»

Paweł Małaszyński: “Miłość daje wolność. Wolność to miłość”

Wywiad z aktorem i wokalistą grupy Cochise – Pawłem Małaszyńskim przeprowadzony z okazji premiery nowej płyty tego zespołu zatytułowanej “The sun also rises for unicorns”, 2015. Na wywiad z Pawłem Małaszyńskim byłam umówiona nieopodal jego domu. Będąc na miejscu miałam zadzwonić. Tak też zrobiłam – okazało się jednak, że muszę jeszcze parę minut zaczekać, ponieważ jest na zakupach. Dla mnie, dość zestresowanej adeptki sztuki dziennikarskiej, nie była to najlepsza wróżba. Gdy przyjechał ze swoją żoną Asią, zaprosiła mnie na górę. Paweł nie sprawiał wrażenia zadowolonego

Czytaj więcej»

Lepiej być trzeźwym pijanym

Jeden wieczór, cztery równolegle trwające imprezy: wieczór kawalerski, wesele, rocznica śmierci matki jednego z bohaterów oraz po prostu ulica. Z biegiem wydarzeń historie się ze sobą przeplatają uświadamiając, że odmienne z pozoru losy mogą dotyczyć każdego z nas. Taki świat przedstawia nam Wojciech Urbański w najnowszej inscenizacji warszawskiego Teatru Dramatycznego. „Pijani” Iwana Wyrypajewa, bo o niej mowa, to sztuka, która nie pozostawia widza obojętnym. Pod wpływem alkoholu z bohaterów wychodzą ukrywane tajemnice, pragnienia i uczucia. Kwintesencją zdają się być słowa jednego z uczestników: „Od teraz

Czytaj więcej»

Pijcie wino, idźcie śnić / Oto Polska, działaj teraz

Wracam po dłuższej przerwie spowodowanej różnymi czynnikami. Z jednej strony brak czasu na pisanie, z drugiej potrzeba chwili oddechu po każdym spektaklu, która to chwila powodowała umknięcie dotychczasowych wrażeń na rzecz nowych, z trzeciej z kolei – pewnie trochę brak motywacji. Jednak pojawiające się w ostatnim czasie komentarze na blogu pokazały mi, że te elaboraty jednak ktoś czyta, dlaczego zatem by się nie dzielić kolejnymi wrażeniami? Był moment, w którym zastanowiłam się, kim tak właściwie jestem, żeby recenzować spektakle teatralne. Nie jestem zawodowym krytykiem, chociaż miałam

Czytaj więcej»

Ślub czy farsa, czyli co doskonałego w Teatrze Kwadrat

Nowe wydanie starego spektaklu? Taką propozycję złożył swoim widzom warszawski Teatr Kwadrat. „Ślub doskonały”, bo o nim mowa, jest grany na deskach teatru od grudnia 2012 roku. Z początkiem 2019 nadszedł czas na nową premierę z odmłodzoną obsadą. Siadając do komputera zastanawiałam się w jakim stopniu wadą czy zaletą jest to, że spotkanie z drugą grupą grających aktorów było moim pierwszym zetknięciem ze sztuką brytyjskiego autora Robina Hawdona. Nie jestem w stanie porównać inscenizacji, a zarazem nie czuję presji wcześniejszej opinii. Z czystym spojrzeniem wybrałam

Czytaj więcej»

Fortepian musi wytrzeźwieć

Długo dojrzewałam do tego wpisu, właściwie od początku istnienia bloga. Czasem tak jest, że o ukochanych rzeczach jest najtrudniej opowiadać. Być może dlatego jest to pierwszy wpis związany z Teatrem Narodowym? Pamiętam jak trochę ponad cztery lata temu przeprowadziłam się do Warszawy. W podobnym czasie Marcin Przybylski zaprosił moją przyjaciółkę na swój najnowszy spektakl „Fortepian pijany”. Poszłyśmy. Nie przeszło mi wówczas przez myśl, że tamten wieczór tak wpłynie na moje życie. Z pierwszego spotkania z podziemnym światem miasteczka Whittier wyszłam nieco oszołomiona. W zasadzie niewiele

Czytaj więcej»

Trema może być zabawna

Trema. Coś, co chyba zna każdy. Pierwszy dzień w szkole, randka, matura, pająk nad łóżkiem. Tremować może wszystko. Dla aktorów największą tremą jest premiera. I wokół niej toczy się najnowszy spektakl w Teatrze Komedia „Trema” w reż. Johna Weisgerbera. Autor David French (tłumaczenia podjął się Bartosz Wierzbięta) z przymrużeniem oka przedstawił całą paletę zachowań i relacji panujących w aktorskiej branży. Jest wielka aktorka, której gwiazda nieco przyblakła, młody debiutant, aktor mający niemałe problemy z zapamiętaniem tekstów, złośliwiec, reżyser z córką rozkładającą nogi przed wszystkimi, biurokratyczna

Czytaj więcej»

Kolacja Kanibali – na zdrowie czy na wrzody?

Kim jest kanibal? Słownik PWN, do którego pozwoliłam sobie zajrzeć, podaje trzy definicje: – człowiek, który jada ludzkie mięso, – zwierzę, które jada przedstawicieli własnego gatunku, – człowiek okrutny, krwiożerczy. Które z tych wyjaśnień zatem najlepiej odnosi się do spektaklu Teatru Polonia w reż. Borysa Lankosza „Kolacja kanibali”? Raczej ciężko, żeby aktorzy pożerali się w znaczeniu dosłownym (chociaż zawsze można pożreć kogoś spojrzeniem). Bohaterowie, jak się wydaje – grupa przyjaciół, spotykają się na urodzinowej kolacji Sophie (Aleksandra Domańska). Są prezenty, trudno dostępne w wojennych czasach

Czytaj więcej»

Publiczność rządzi!

W Polsce coraz powszechniejsza jest sztuka improwizacji scenicznej. Grupy impro, bo tak się o nich mówi, przyciągają coraz większe rzesze fanów. Także AB OVO – Teatr Improv. Zaopatrując się w bilet na występ formacji, posiadałam nieliczne informacje na temat wydarzenia. Miejsce: klub SPATiF, tytuł: „Publiczność rządzi!” (brzmi nieźle, prawda?), gatunek: komedia. Do praktycznie ostatniej chwili nie wiedziałam, kto będzie występował, ani że będzie to improwizacja. Rzut na gorącą wodę? Być może. Ale za to jakże przyjemny! Już dzielnie pokonując kolejne schody wiodące na pierwsze piętro

Czytaj więcej»

Życie na brudno i na czysto

Zastanawialiście się kiedyś, co by było gdyby..? Gdyby tak móc jeszcze raz przeżyć swoje życie, coś w nim zmienić, jak wyglądałaby wówczas teraźniejszość? Max Frisch, szwajcarski autor sztuki „Gra w życie”, postawił przed sobą te pytania, a próbę odnalezienia odpowiedzi podjęli aktorzy Teatru Ateneum pod przewodnictwem rosyjskiego reżysera Aleksandra Kaniewskiego. Hannes Kürmann (w tej roli Grzegorz Damięcki) dostaje możliwość ponownego przeżycia dowolnie wybranych momentów. Mając wpływ jedynie na swoje wybory, zachowuje całkowitą wiedzę dotyczącą swojego dalszego życia. Cofa się o siedem lat do wieczoru otrzymania

Czytaj więcej»

Paweł Małaszyński: “Miłość daje wolność. Wolność to miłość”

Wywiad z aktorem i wokalistą grupy Cochise – Pawłem Małaszyńskim przeprowadzony z okazji premiery nowej płyty tego zespołu zatytułowanej “The sun also rises for unicorns”, 2015. Na wywiad z Pawłem Małaszyńskim byłam umówiona nieopodal jego domu. Będąc na miejscu miałam zadzwonić. Tak też zrobiłam – okazało się jednak, że muszę jeszcze parę minut zaczekać, ponieważ jest na zakupach. Dla mnie, dość zestresowanej adeptki sztuki dziennikarskiej, nie była to najlepsza wróżba. Gdy przyjechał ze swoją żoną Asią, zaprosiła mnie na górę. Paweł nie sprawiał wrażenia zadowolonego

Czytaj więcej»

Lepiej być trzeźwym pijanym

Jeden wieczór, cztery równolegle trwające imprezy: wieczór kawalerski, wesele, rocznica śmierci matki jednego z bohaterów oraz po prostu ulica. Z biegiem wydarzeń historie się ze sobą przeplatają uświadamiając, że odmienne z pozoru losy mogą dotyczyć każdego z nas. Taki świat przedstawia nam Wojciech Urbański w najnowszej inscenizacji warszawskiego Teatru Dramatycznego. „Pijani” Iwana Wyrypajewa, bo o niej mowa, to sztuka, która nie pozostawia widza obojętnym. Pod wpływem alkoholu z bohaterów wychodzą ukrywane tajemnice, pragnienia i uczucia. Kwintesencją zdają się być słowa jednego z uczestników: „Od teraz

Czytaj więcej»

Masz pytanie?
Skontaktuj się ze mną!